Модельні форми роботи на уроках читання

  


Упровадження нових освітніх технологій особистісно - орієнтованого навчання на уроках читання - це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, що пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Однією з інноваційних технологій, що допомагає учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.
Критичне мислення – це складний процесс отримання інформації, її осмислення, переробки, що завершується прийняттям рішення. Критичнее мислення – процес розгляду ідей із багатьох точок зору, відповідно до їх смислових зв’язків, порівняння їх з іншими ідеями.
Розвиток критичного мислення стає дуже актуальним під час інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових політичних, економічних та інших обставин, без ефективного розв'язання проблем, значну частину яких неможливо передбачити. Саме тому,  очевидною є життєва необхідність критичного мислення для вітчизняної освітньої системи.
Лише таким чином можна міркувати про розвиток демократії відповідно до вимог світового суспільства.
Сьогодні вже неможливо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має перебувати учень. Від його творчої активності на уроці, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми.
Розвиток критичного мислення - це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а й у повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки - це твої дії та дії твоїх дітей. Навчити дітей мислити критично - означає правильно поставити запитання, спрямувати увагу в правильне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення. Для того щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідним є розумне керівництво з боку вчителя.
Кожна дитина має до чогось певні здібності. Наше завдання - відшукати найменші пагінці таланту, розвивати їх. Адже в майбутньому трудовому житті стануть у пригоді міцна пам'ять, гостре око, гарний смак, образне мислення. На уроці важливо використовувати проблемні завдання, що викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків певних висновків. «Роби, як ми, роби краще нас!» - ось девіз уроків із використанням технології критичного мислення. Створення ситуації успіху, віра в дитину та врахування її індивідуального стилю діяльності найпродуктивніше впливає на мотивацію навчальної діяльності учнів, які згодом діють за сценарієм «переможця». А саме: «Я сьогодні кращим, ніж учора!» Лише таким чином можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.
Застосування методичної системи «Розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів» (ЧПКМ – читання та письмо для розвитку критичного мислення) дає поштовх розвитку мислення, пам’яті, допитливості, мовлення. Стратегії критичного мислення викликають інтерес до читання, творчості, заохочують учнів мислити творчо і шукати відповіді на власні запитання, роблять вільним мислення, забезпечують атмосферу поваги до всіх думок, дають можливість дитині відкритися, показати себе у колективі.
Дитина почувається вільно, спокійно, впевнено.
В.О. Сухомлинський уважав, що майстерність учителя полягає в умінні вчити дітей мислити, отже, кожний педагог повинен виховувати розум учнів, без цього школа перестане бути школою.
Не існує чіткого переліку кроків, зробивши які, можна навчитись критичного мислення. Існує низка умов, що вчителеві необхідно створити в класі, а також декілька настанов, які мусять усвідомлювати учні для того, щоб успішно залучитися до процесу критичного мислення. Отже, щоб стимулювати критичне мислення, учителеві необхідно:
·              виділити час та забезпечити можливості для застосування критичного мислення;
·              дозволити учням вільно розмірковувати;
·              приймати різні ідеї та думки;
·              сприяти активному залученню учнів до процесу навчання;
·              забезпечити для учнів без ризикове середовище, вільне від негативної оцінки;
·              підтримувати віру в кожного учня в його здатність породжувати критичні судження;
·              цінувати критичні міркування учнів.
Для того, щоб почати ефективно практикувати критичне мислення, учні повинні:
·              розвивати впевненість у собі та розуміння цінності власних думок та ідей;
·              брати активну участь у навчальному процесі;
·              ставитись із повагою до різноманітних думок;
·              бути готовим породжувати і відкидати судження.
Для розвитку критичного мислення на уроках я використовую такі стратегії, прийоми, методи роботи.
Гронування (асоціювання) є стратегією навчання, що спонукає учнів думати вільно та відкритостосовно певної теми. Ця стратегія спрямована, передусім, на стимулювання мислення щодо зв’язків з окремими поняттями. Це нелінійна форма мислення, що функціонує аналогічно до принципу роботи нашого мозку. Гранування – це стратегія, що допомагає тому, хто пише, краще зрозуміти самого себе, свої знання, переконання щодо теми.
Сенкан (п’ятиряддя)
Здатність підсумовувати інформацію, схоплювати складні ідеї, відчуття та уявлення і формулювати їх декількома словами є дуже важливою навичкою. Сенкан – це вірш, що синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує або відзеркалює тему.
Кубування є методом навчання, що полегшує розгляд різних сторін теми. Цей підхід передбачає використання кубику із написаними на кожному його боці вказівками щодо напряму мислення та письма. Кубик можна зробити з невеличкої коробки, ребро завдовжки від 15 до 20 см, укривши її папером. На кожному боці куба слід написати одну із вказівок:
·            Опиши це. Як це виглядає?
·            Порівняй це. На що це схоже, а від чого відрізняється?
·            Установи асоціації. Про це змушує тебе замислитися?
·            Проаналізуй це. З чого це зроблено? Якщо не знаєш, то можеш вигадати.
·            Знайди застосування цьому. Де б ти це використав?
·            Наведи аргументи «за» або «проти». Займи певну позицію. Добре це чи погано?
Проводячи учнів крізь процес «кубування», запропонуйте їм викласти власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хв).
Керована діяльність читання – мислення з передбаченням (КДЧМ)
Передбачення – припущення про те, що може трапитися на основі того, що відомо, виявлено, усвідомлено.
Після ознайомлення з назвою твору та його автором перед читанням ставимо дітям запитання, що дозволяють зробити припущення, про що саме розповідатиметься у тексті (учні можуть висловлюватися, працюючи в парах або групах, можуть обмірковувати індивідуально, під час відповіді можна використати «Мікрофон»).
Текст розподіляється на частини, і далі учні читатимуть його за частинами. Після читання кожної частини учням ставляться запитання, а також пропонується зробити передбачення стосовно того, що трапиться в наступній частині. Після читання наступної частини це передбачення аналізується, й учні знову прогнозують наступні події.
Зупинки бажано робити на найбільш цікавих місцях, щоб створити ситуацію очікування, що містить інтригу.
Результати застосування цієї методики залежать від системи запитань, що учитель пропонує учням.
Таксономія запитань Блума («Ромашка Блума»)
Американський психолог і педагог та його колеги розробили таксономію (впорядковану шкалу) рівнів мислення. Ця таксономія застосовується з метою опису різних типів запитань – від нижчого рівня до вищого рівня мислення.
Технологія формування та розвитку критичного мислення є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку освіти України щодо переходу до нового типу гуманістично – інноваційної освіти, увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в компетенції.
Системне запровадження цієї технології в школі сприяє тому, що учні поступово опановують її не лише як навчальну технологію. Вміння самостійно вчитися, критично мислити, але й використовувати свої знання у повсякденному житті. А саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку виховання особистості сучасної молодої людини.




Цікаві ігри на уроках читання
1.     Гра «Чотири дракони»
ü - - дра               Ця дра рікою пливе.
ü ко - - н -           Цей кон униз росте
ü д - р - - а          Ця дра від села до села
ü ко - - н             Цей кон дрова все руба

ü - - д - ра           Цей дра штовхає всіх і б’ється
ü к - о - н            Цього кон хто бачить  - сміється

ü др - - а             Ці дра лежать горою
ü кін - - -            Цей кон завершить нашу гру
2.     Гра «Склади вірш»


Де ростуть
Там танцює
Там пташки
Наче з вітром
тихо розмовляють
весь день співають
хлопчик Вітер
великі квіти


3.     Гра «Склади вірш»


Злий кабан
Пароплав
Соловейко
Дикобраз
Котик
Буратіно
Їжачок
Чайник
Хлопчик
Кравець
сидів на гілці
булькав на вогні
гострив ікла
давав гудки
шукав грибок
томився в клітці
шив собі штани
хвостик свій ловив
їв млинці
грався у піску



Після складання отримаємо:


Злий кабан гострив ікла,
Пароплав давав гудки,
Соловейко сидів на гілці,
Дикобраз томився в клітці.
Котик хвостик свій ловив,
Буратіно їв млинці,
Їжачок шукав грибок,
Чайник булькав на вогні,
Хлопчик грався у піску,
А кравець шив собі штани.


4.     Гра «Склади вірш»
ü ________________________ горобець
________________________ біда
________________________ молодець
________________________ гнізда

ü ________________________ річка
________________________ невеличка
________________________ співає
________________________ безкрає
5.     Склади загадку.
ü Довгі, куций, сірий, білий.
ü Білий, твердий, солодкий.
ü Білий, пухнастий, холодний.
ü Червоний, круглий, смачний.
ü Білокора, струнка, сережки.
6.     Сполучи слова в одне речення.
Зразок:
Чай, окуляри, газета.
Дідусь випив чай, одягнув окуляри і почав читати газету.
ü Обід, тролейбус, бібліотека.
ü Друг, кіно, морозиво.
ü Літо, сім’я, ліс.
ü Село, бабуся, яблука.
ü Подвір’я, діти, літак.
ü Дощик, райдуга, зупинився.
ü Гречка, поле, пасіка.
ü Ялинка, заєць, ворог.
7.     Які рослини, тварини, птахи заховалися у реченнях?
Мама бере за руку дитину.
Піду, бо вже пізно.
Продавці просо важили.
Чашки стояли на полиці.
Човен пливе проти течії.
Володя ковзає цього року краще.
8.     З вірша «Реве та стогне Дніпр широкий» вибери частини мови: іменники, прикметники, дієслова.
9.     Гра «5 слів»
Записують слово із 4-5 букв. Виходять 4 учні і записують слова на ці букви (по 5 слів). Виграє той, хто швидше напише слова. Можна грати командами, рядами. Тоді пишуть стільки слів, скільки дітей в команді.
Зразок:


   С
Сокол
Сито
Сосна
Старий
Сім
   О
окунь
олень
олівець
озеро
опера
  В
вона
ворота
ворона
віл
великий
  А
арфа
акація
армія
акваріум
ананас


10.           Плутанина


Гарбузи їдять малину,
Малюки ростуть під тином,
Жабеня летить в ракеті,
Космонавт спить в очереті.

Грак в пустелі заревів,
Крилатий лев гніздечко звив,
Тесля сяє в небесах,
Місяць ремонтує дах.

Цей поет – справжній дивак!
Написав він все не так!
Швидко виправте цей жах –
Все розставте по місцях!




11.           Склади віршик за такими римами:
ü ________________________ зернята
________________________ бились
________________________ курчата
________________________ поживились

ü ________________________ питати
________________________ крука
________________________ набрати
________________________ наука
12.           Гра «Схожі хвостики»
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував вчитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка-кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця-спідниця, синиця, полуниця…
Пташка-ромашка, комашка, чебурашка…
Їжачок-черв’ячок, павучок, бичок…
Рама-мама, …
Слон-талон,…
Дочка-бочка,…
Вода-біда,...
13.           Гра «Доповни прислів’я»
Вода потекла, весну … (принесла)
Грак на горі – весна на … (дворі)
Зробив діло – гуляй … (сміло)
Стук, грюк, аби з … (рук)
Поспішити – людей … (насмішити)
І сам не гам, і другому … (не дам)
На язиці густо, а на ділі … (пусто)
14.           Гра «Зроби веселинку»
Художниця
Малювала тигра внучка:
Замість тигра вийшла … (Жучка)
Кіндрат
От Кіндрат, так Кіндрат!
Зуб зламав об … (мармелад)
Кіт-рибалка
Кіт-рибалка у човні
Мріє на світанні:
- От якби зловить мені
Карася в … (сметані)
15.           Гра «Дописати два рядочки, щоб вийшли веселі вірші»
Раз цибуля вийшла з хати,
Хто їй стрівся – мусив чхати …

Їв лелека
Кашу з глека …

Джміль ромашці щось на вухо
Прошептав і полетів …

Йшла синичка до кринички,
Загубила черевички …
16.           Гра «Вгадай за порівняннями»
Розвиває уяву та мислення.
Учень задумує предмет і знаходить для нього 3-5 порівнянь. Влучні і найкращі записуються до «Мовної скарбнички».


17.           Гра «Чим схожі і чим відрізняються?»
Ця гра спрямована на розвиток вміння виділяти у порівняних об’єктах ознаки подібності і відмінності. Для гри необхідно підібрати пари різних картинок або є пари слів, що позначають зображені на них предмети або явища.
Троянда – тюльпан
Заєць – вовк
Сосна – каштан
Море – океан
Можна запропонувати дітям скласти віршик з цими парами.
                                                                 шакиШ
оД ліКо кийЧа рипйшли стіго. тиДі рагли в шакиш. няВа коБой рагв з лоКею. дАнрій віПень лідскував аз ргою. Пітом рагли дАнрій і няВа. буБася лаКва лада тідям йча.

реЧгові
реЧгові дуйть од лошки ніраше. реТба мивити шодку, липоти вітки. гоСьодні речгують няЛьо ренкоПет і ляО роМоз. ляО кривідла ківно. няЛьо ніприс рейдук. рийПшла чивтелька леОна сиВалівна. заНеромба року.

мійЗ
тіДи зявли піпар і лейк. ниВо найзшли бугрі тинки. льОга ванівІна лада їм жиноці. раЮ подоміг розбити мізя. ружДно шлай борота. сьО мійз тилень совико в боне.

аН чуда
гелО і окрЮ вутьжи у вієКи. кулітВ инов дутьїпо ан учад. маТ евиж дусьді менСе. рядПо з молес сіл і акір Інгул. итіД лятьлюб тидихо в сіл. кичиХлоп дутьбу тивило убир.

їКив
иМ вижемо в єКиві. їКив – листоця кУраїни. шаНе сімта ливеке і рагне. ноВо істоть ан сивокому ребезі ніДпра. В єКиві габато рапків, лувиць і лопщ. шаН дубинок ан лувиці щоХретик.
 
ніСгове зайча
неДь вуб петлий. ніСг вуб комрий. йшлиВи тиді у відр. оЩ борити? ляКо тасв пиліти нісговика. В кашаС дубе девмідь. У неЖі леманький нолс. тюКаша пиліть чезайня.
В зулі
В зулі саплись рокови. маТ шана різка. роКова ужє косовиту ватру. реШсть у ріЗки ліба. гоРи в енї левикі. О ошстій дигоні амам дей їдоти ріЗку.

миЗовий чевір
водНарі нильсий ромоз. теМе мезатіль. А довма петло. В чепі вежріють гувлинки. буБася жев’я. коЮр тачиє. леМанька діНайка лусхає. тіК саВька гіл патси в тукочку.

рБат і рестса
гоІр і дюЛа – рбат і рестса. дюЛа ламенька. гоІр жев ливекий. ніВ лошкяр. віДчинка дягвла лапьто. дюЛа дей лугяти. лопХчик віс сипати силта рудгу.

веНасні

тоСять петлі кидень. тиДі нязли тапаль і пашки. риПбрали вокзани і насчата. пеТер бодре в сілі. тиДі ругтом жібать дути. лопХчики і відчатка рагються в хосванки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий